تاریخچه ی کنترل قند خون با شدت COVID-19 در دیابت مرتبط است

13 دسامبر 2021 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله BMJ Open Diabetes Research & Care منتشر شده است، کنترل طولانی مدت قند خون - بیش از دو تا سه سال - با احتمال نیاز به مراقبت های ویژه در صورت ابتلای یک فرد دیابتی بهCOVID-19 ، مرتبط است.

تقریباً از آغاز همه‌گیری COVID-19، مشخص شده است که افراد مبتلا به دیابت در صورت ابتلا به عفونت ویروسی در معرض خطر بیشتری برای پیامدهای سختتر از جمله بستری شدن در بیمارستان، پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) و مرگ هستند. از آن زمان، مشخص شد که قند خون بالا خطر ابتلا به کووید-19 شدید را افزایش می‌دهد، از جمله در طول بستری فرد در بیمارستان و به طور کلی، "سطوح بالای قند خون"، نتایج ضعیف COVID-19 را بهتر از صرفا "ابتلای فرد به دیابت" پیش‌بینی می‌کند. بیشتر تحقیقات بر این موضوع متمرکز شده بود که چگونه کنترل اخیر یا فعلی قند بر نتایج در افراد مبتلا به دیابت که مبتلا به کووید-19 هستند، تأثیر می‌گذارد، تا حدی به این دلیل که داده‌های اخیر قند خون معمولاً برای محققان بسیار قابل دسترس‌تر از داده‌های طولانی مدت در مورد کنترل قند خون هستند.

در این مطالعه، محققان داده های 16504 فرد مبتلا به دیابت را که به COVID-19 مبتلا شده بودند، بررسی کردند. گردآوری این مجموعه داده ها از ژانویه 2017 شروع شده بود و شامل سطوحA1C (معیار کنترل طولانی مدت قند خون) از آن زمان تا نوامبر 2020 بود. محققان به جستجوی هرگونه ارتباطی بین میانگین سطوحA1C در یک دوره دو تا سه ساله با خطر نیاز به مراقبت­های ویژه برایCOVID-19   ، پرداختند. محققان همچنین تاثیر مصرف هر دارویی را بر این خطر پس از تشخیصCOVID-19 ، بررسی نمودند.

پس از تعدیل طیفی از عوامل موثر بر خطر نیاز به مراقبت های ویژه برای کووید-19، محققان دریافتند که به ازای هر 1 درصد افزایش در میانگین سطح A1C در طی یک دوره دو تا سه ساله، خطر نیاز به مراقبت­های ویژه برایCOVID-19 ، در میان شرکت کنندگان 12 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، داشتن سطح متوسط​​A1C برابر با 9 درصد یا بالاتر، در مقایسه با داشتن سطح متوسط​​A1C بین 6٪ تا 9٪، خطر مراقبت های ویژه را تا 48٪ افزایش می دهد. پس از تشخیص COVID-19، مصرف کورتیکواستروئیدها - داروهایی که اغلب برای درمان بیماران بستری در بیمارستان مبتلا به کووید-19 استفاده می شوند - و همچنین مصرف ترکیبی از متفورمین و انسولین برای درمان دیابت - با کاهش قابل توجه خطر نیاز به مراقبت های ویژه مرتبط بودند.

محققان نوشتند: در اینجا، ما یک روش بالقوه برای استفاده از تاریخچه یA1C ، ارائه دادیم که ارتباط قوی تری با شدت COVID-19 نسبت به A1C تک نقطه ای را ارائه می دهد، تا از قبل افرادی را که در معرض خطر نیاز به مراقبت های ویژه به دلیل COVID-19 هستند، شناسایی کنیم. آنها خاطرنشان کردند: هنگامی که چنین افرادی شناسایی شدند، استفاده ترکیبی از متفورمین و انسولین و استفاده از کورتیکواستروئیدها ممکن است برای جلوگیری از بیماری شدید کووید-19 در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، کمک موثری باشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/13/history-of-glucose-control-linked-to-covid-19-severity-in-diabetes/